lördag 17 juli 2010

Saffranspannkaka

Jag var på Gotland och lärde mig massor under Almedalsveckan. Som vanligt passade jag på att smaska på deras landskapsrätt Saffranspannkaka. På plats är salmbärssylt och vispad grädde de självklara tillbehören. Se här:



Väl hemma på västkusten gjorde jag en improviserad saffranspannkaka som blev som en dröm. Här valde jag hallon- och björnbärssylt till och grädde. Sedan provade jag med mixade hallon och jordgubbar med och utan grädde. Alla varianter var smaskiga.

Här kan du se hur jag gjorde, cirka 2,5 dl vispgrädde är nog det enda måttet jag glömde säga i följande enkla receptfilm:



Min vän Anders Sporring som varit Gotlandsbo startade Facebook-gruppen Saffranspannkakans Vänner. Välkommen att gå med!

2 kommentarer:

  1. Ditt 'rebellrecept' ska jag testa nån gång, verkar vara extra smarrigt! Ska nog ta och göra en lite film med mitt recept tror jag! :)

    SvaraRadera
  2. Hej Anders,
    Ja, faktum är att det blev den godaste saffranspannkakan jag någonsin ätit! :) Kan det varit honungen som satte den extra piffen?
    Tipsa gärna mig när du är klar med din film, den vill jag se.
    Kram Maria

    SvaraRadera