fredag 10 juli 2009

Sommarjobbssmörgåstårta



Smörgåstårtan de luxe skapas med mycket av allt. Utom brödkanterna.
-

Vår yngsta son Laban har sommarjobbat fyra veckor på förrådet på Ineos i Stenungsund. "Inventerat, packat och massa olika saker". För att överraska sina fem arbetskamrater, som han trivts väldigt bra med, ville han göra en riktigt smaskig smörgåstårta. Omdömet från arbetskamraterna löd: "Det var asgött!" :-)
Recept:
Brödet är vanligt gott skivat rostebröd.
Fyllning 1: Leverpastej med hackad gurka och utrörd med ovispad vispgrädde.
Fyllning 2: Ägg, räkor, majonnäs, färskriven pepparrot, hackad dill, grädde, gravad lax, färskpressad citron, salt och peppar.
Fyllning 3: Som en blandning mellan fyllning 1 och 2 med hackad rökt skinka, leverpastej, hackade räkor, riven ost, majonnäs och grädde.
Dekoration: Rökt skinka, räkor, röd rom, gurka, gravad lax, ostrullar, äggskivor, plommontomater, salladsblad, dillvippor och citronskivor. Ja, och så massor av spritsad majonnäs.
Till hösten kommer Laban att påbörja sina studier till stjärnkock på Ester Mosessons gymnasium i Göteborg. Som ni ser är detta en bra och god början :-)
----------------------------------------------
För att få inspiration till goda fyllningar (fler än leverpastej, gurka och grädde som är min favorit och den enda jag kom på) frågade jag i microbloggen Twitter och i nätverket Facebook. Många gillar smörgåstårta och dessa goda förslagen fick vi + lite dialog mellan tipsarna:
Leif: Leverpastej + Hackad Inlagd Gurka + Grädde.
Katarina: Kyckling, chili? Kräfttema?
Louise: Blanda ihop tonfisk, purjolök, chili med gräddfil/creme fraiche, det är smaskens...
Leif: Kolla Kanape Pagrotsky! Garanterad succé, kavring och en röra på rökt lax, pepparrot och små pärontärningar. Dekorerat med med lite räkor och gräslök överst. Självaste Christer Lindström har skapat den. Kolla: Bloggen En smak av Karin.
Henna: Mamma brukade ha tonfisk i, det tycker jag är gott som fyllning.
Stina: Mammas recept med tonfisk, creme fraiche, rödlök, dill, hackade hårdkokta ägg funkar alltid som fyllning. Kallrökt lax, räkor, rom och citron uppe på och gurkskivor runt on. Supergott!
Linda: Den grekiska med creme fraiche, keso, vitlök, fetaost och gurka inuti och rödlöksmarmelad uppepå och ruccola på sidorna *drömmer mig bort*.
Marie: Själv är jag väldigt svag för tonfisk som fyllning... den grekiska ovan ser ut som en dröm. -
Tack för alla fina tips som nu kan inspirera oss till fler smörgåstårtor. Ja, jag behöver kanske inte ens skriva att vi blev hungriga under tiden som vi läste tipsen! :-)

3 kommentarer:

  1. Marie Charlotte Gren10 juli 2009 17:24

    Är du säker på att sonen behöver ta vägen via gymnasiet??? Antar att smörgåstårtan försvann, dvs 6 port. Skulle kunna tro att hans arbkamrater skåningar. Hälsa o gratta till succen!

    SvaraRadera
  2. åååh, det låter mums! du kan hälsa att jag kommer hem vecka 31-32 och jag kommer va hungrig ;)

    SvaraRadera
  3. Ja, jag ska hälsa min stjärnkockson! :-) De åt faktiskt upp alltihop och var mycket nöjda. Tror jag det *stolt mamma*.

    Linda, jag ska hälsa honom detta så han lägger sig i startgroparna för en matodyssé med storasyrran <3 mamma

    SvaraRadera