söndag 10 maj 2009

4 timmarskokt mjölk blev kolakräm





Äntligen gjorde jag detta som kändes som ett halvknäppt experiment: att koka hela burken med kondenserad och sötad mjölk under lock i fyra timmar!
.
Den ljusa rinnande mjölken blev faktiskt just så tjock, brun och blank kolakräm som den skulle. Jag såg detta göras på tv för många år sedan, blev sugen på att prova, glömde bort det hela och påmindes av Niklas Mat för ett tag sedan. Jag provade två olika märken, men jag märker ingen skillnad på smak eller konsistens. Kanske är det samma innehåll? Nu vet jag inte vad jag göra med all kolakräm, kanske en tårta på sockerkaksbotten eller bara äta i ett litet glas eller kopp med vispad grädde på toppen. Isåfall kommer en bild på det :-)
Tillägg: Jag klickade upp kolakräm med vispad grädde på toppen i den lilla söta koppen. Lent och gott!
.
Kul och härligt med kommunikation i sociala medier: När jag skrev om detta experiment på Facebook fick jag många kommentarer, bland annat skrev:

Leif: Hur visste du att de skulle bli just kolakräm? :-) (ja det kan man ju verkligen fråga sig)
.
Anders: hmm... har du studerat tryckkärlsdirektivet innan du kokar oöppnade konservburkar? (nej, det hade jag inte, bör man göra det?)
.
Marie-Charlotte: Alternativt sockerkaksbotten. Bred rikligt med kolakräm ovanpå. Som kärleksmums fast du må döpa dem till ngt annant smaskigt. (ja, det låter gott)
.
Ivan: det heter Dulce de Leche och betyder sötmjölk på svenska. Gammal boliviansk tradition och används i diverse goda recept, eller bara som pålägg på mackor eller gott till glass o efterrätt. (oj, vad spännande info, det visste jag inte, iaf var en av mjölkburkarna från Holland. Vi åt kondenserad mjölk på bananpannkakor i Thailand också)
.
Maja: det är gott med hallon och löst vispad grädde till, mums nu blev jag sugen! (ja, hallon passar nog perfekt till!)
.
Maria: På Mix Megapol på fredagar har en kock som gjorde sådan kolakräm i fredags. lyssnar du på det? (nej, det var verkligen ett sammanträffande!)
.
Ida: oh va gott det är!!!! men va läskigt att den kondenserade mjölken är lika söt och kladdig som kola...(ja, men läskigt gott också är bra ;-)

3 kommentarer:

  1. Holland? Där vågar man inte ens dricka energidrycker utan att kolla innehållet, NOGA. Inte undra på att den holländska mjölkkolan fick igång mig på träningen. Haha.

    SvaraRadera
  2. Ja, tänk vilken energikick denna kolakräm är! Kanske ska börja tillverkning i större skala och sälja på gym och universitet? Maria :-)

    SvaraRadera
  3. Åh, vad gott detta var! Tack för smakprovet :)

    SvaraRadera