fredag 6 februari 2009

Gästbloggare kokar god räkbuljong!

När min vän Anna-Carin Carnebro berättade att hon provat på att koka buljong på räkskal så riktigt kände jag den goda smaken av egengjord räksoppa-mums! Här bjuder Anna-Carin på sitt recept och på bilden ser vi hur fiffigt hon förpackat buljongen inför kommande goda såser och soppor.

Det här behöver du:

  • Skalen av 7 hg räkor
  • 2 palsternackor
  • 3 charlottenlökar
  • smör (äkta vara givetvis)
  • vatten
Såhär gör du:Låt smöret smälta i en stor gryta. Jag tog min gjutjärnsgryta. Smöret ska inte bli brynt utan bara smälta. Skala och hacka palsternackorna och löken i mindre bitar. Inte för små eftersom de ska kunna silas av, men inte heller jättestora för att avge så mycket smak som möjligt. Låt palsternack- och lökhacket rulla runt i det smälta smöret en stund. Häll sedan på räkskalen och rör så att allt blir uppvärmt och får en gyllene hinna av smöret. Ha på medelhög värme och rör då och då medan det fräser lite.

Häll sedan på vatten så att det precis täcker räkskalen. Låt det sjuda upp långsamt och sedan sjuda på låg värme i 15-30 minuter. Jag hade ingen koll på klockan och var generös med smör, det är lite så jag lagar mat, på en höft.

När det har sjudit klart, silar du vätskan och slänger skalen och hacket. Om du vill kan du hälla tillbaka spadet i grytan och låta det fortsätta sjuda för att koka bort vätska och koncentrera smaken. Det brukar väl kallas för att reducera på kok-språk? Det gjorde jag. Sedan fick spadet svalna av, jag hällde över det på en tillbringare för att underlätta hanteringen. Det bildas dels grums i botten och så lägger sig fettet i ett skikt överst. För att få lång hållbarhet så skedar man bort fettet, då kan buljongen hålla sig i frysen upp till ett år, annars bara en månad. Häll försiktigt så du undviker att få med bottengrumset.

Jag skedade bort fettet och hällde upp buljongen på istärningspåsar - lite pilligt - och nu har jag koncentrerade skaldjursbuljongs-tärningar i finfina portionsförpackningar. Bara att ta fram när det är dags att göra grytor, soppor och annat!

Ja, det låter väl enkelt och käckt? Tack för tipset!

Bookmark and Share

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar