torsdag 29 januari 2009

Smart ugnspannkaka med kardemummadoft



Med huset fullt av hungrig familj med vänner och jag som arbetar hemma, så är ugnspannkaka helt perfekt. Så jag vispade ihop mjölk, ägg, havregryn, rapsolja, kardemumma, socker och lite salt.
Jag har lärt mig ett knep som jag gärna skickar vidare: Vispa ihop smeten och låt den svälla. Vill man ha riktigt snabb kvällsmat, så vispar man ihop smeten på morgonen och ställer in i kylen. Bara att vispa upp och grädda efter jobbet! Smart, så gjorde jag denna dag.

Nu har jag gjort smeten så många gånger sedan jag flyttade hemifrån 1984 så jag mäter inte längre. Jämfört med kokbokens recept tar jag i havregryn, kardemumma och några extra ägg. Den blev verkligen fluffigt fin och vi åt den doftande pannkakan med vispad grädde och hallonsylt. Mums!

Bookmark and Share

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar