söndag 11 januari 2009

Semmelkalas för farfar



Nu har vi sparkat igång vår familjs födelsedagsrace! Familjen är stor och fyller år relativt samlat under våren och därav följer många kalas. Vissa kalas och fester är mer storslagna i mat- och dryckesväg än andra. Julmyset var superbt från första tilltugget med romfyllda crustader och patéer till sista smältande desserten med whiskyparfait. Förträffliga drycker akompanjerade till en symfoni av smaker. Andra kalas är enklare i stilen som dagens när Janne fyllde 44 år. Lätt som en plätt med allting färdigköpt och inga förberedelser alls. Gemensamt och viktigast är dock goda vänner och mycket prat och skratt.
-
Dagens kalasmeny bestod av Bullenskorvar, sjudna i lök och svartpeppar med bröd och ketcup och senap. Efteråt var det äntligen dags för årets första semlor! Massor av bullar, grädde och mandelmassa där varje gäst byggde ihop sig egen semla. Fin semmelassistans i köket gav min vän AnnLo och vårt lilla barnbarn som var den naturliga kalasmedelpunkten. Vi var fyra generationer från båda sidor på plats! Gammelfarmor Lisbeth bjöd på sina bejublade mormorsrutor, recept i nästa inlägg. :-)

Bookmark and Share

2 kommentarer:

  1. Semlor är bland det bästa som finns. Jag avnjuter dem med varm mjölk och kanel. Många fattar inte varför. En kollega sa en gång buttert till mig efter att vi upptäckt alltför många åsikter som gick isär: "Du är säkert en sån som har mjölk till semlorna."

    JA SJÄLVKLART!

    Kul idé att aktivera folk med att göra sin egen semla.

    Nu måste jag få till veckomatsedlar igen. Hade ett system med vardagskvällsmat för fyra veckor som gick i en loop. Men känner att jag behöver bra tips om bra och snabba rätter. Har du några på lager?

    SvaraRadera
  2. Hej Ingela,
    Jag äter också gärna semlor med varm mjölk i djup tallrik. Hetvägg kallar vi det. Jättegott och extra smaskigt.
    Jag ska fundera på enkla matrecept till vardagsmiddagrna. Det kommer i Prat & mat!
    Maria

    SvaraRadera