lördag 17 januari 2009

Improviserat eftermiddagsbak




Med jäst, vatten, salt och mjöl bakar man bröd. Så enkelt och gott, nyttigt, doftar i hela hemmet. Kan varieras i det oändliga. En eftermiddag när jag kom hem var tonåringarna så hungriga och jag var trött. Hittade två paket jäst i kylen och fick lust att baka vackra bröd, extra viktigt för att få upp energin :-) Sagt och gjort. Här är bildrecept och ett improviserat recept med ungefärliga mått.
4 stycken vackra vardagsbröd.
Blanda först:
2 paket jäst á 50 gram
1 liter ljummet vatten
1 tsk salt
2 msk sirap
1 dl rapsolja
Blanda sedan i:
1 liter havregryn och fyll på med rågsikt och vetemjöl till en deg som du knådar, jag använde degvisparna på elvipsen för jag orkade inte dra fram assistenten.
Låt degen jäsa i 30 minuter under bakduk. Knåda sedan degen på mjölat bakbord tills den är seg och härlig. Då bakar du ut i de formerna du vill och lägger på plåt. På med bakduken igen och jäs i 30 minuter. Sätt på ugnen på 200 *C. Jag penslade med uppvispat ägg och strödde på havregryn på flätorna och pyramidsalt på snurrorna. Grädda långt ner i ugnen i cirka 25-30 minuter. Sedan smaskade vi och livet kändes allt bra gott! :-)


Bookmark and Share

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar