fredag 9 januari 2009

Fredagsfrukost med fröiga fruktiga frukostfrallor






Förplanerat fredagsmorgonsmys. Det är ju så härligt med nybakta frallor på morgonen! Här är ett smart sätt att fixa finaste morgonmyset med lite smart planering. Tricket är att man gör degen och bakar ut frallorna i förväg på kvällen eller natten, beroende på dygnsrytm. Jäs dem först en kvart i rumstemperatur , lägg en bakduk på och sedan jäser de färdigt i kylen över natten.

På morgonen tar man ut plåten i rumstemperatur, värmer ugnen till 250 grader och penslar med ägg om man vill. Jag strödde på olika fröer, fint salt och skojade till med äppleskivor som också penslades. Sedan gräddas frallorna i mitten av ugnen i cirka 10 minuter.

Degen består av ½ paket jäst, 3 dl ljummet vatten, 2 msk olja, 1 tsk salt, 1 tsk socker, 1 dl havregryn och ca 7 dl vetemjöl.
(Receptet är modifierat och kommer från Recept på bra mat som inte är dyr, 1992, av Konsumentverket.)

Lätt som en plätt och passar även när man vill ha nybakta frallor på kvällen, då gör man i ordning degbullarna på morgonen. Det tar bara en kvart och är så gott, hela hemmet doftar. :-)
.
Vi myste och firade flera festligheter med frallorna, smuttade på banansmoothie till ( se receptet på hallonsmoothie), kaffe med mjölk och goda pålägg som hemblandad färskost, ägg, närproducerad kaviar och Tjörnhonung. Skärbrädan med 60-talstyg köpte vi på HDK´s julmarknad av Sandra Juto.
Ps. Vi firar att vårt ena varumärke är på gång att bli registrerat och vårt CSR-engagemang har blivit uppmärksammat. :-)


Bookmark and Share

2 kommentarer:

  1. Vilket härligt tips Maria!
    I min värld försöker jag suga åt mig så många kloka saker som möjligt, och någon klok person sa att man skall njuta, ha roligt och fira så ofta man kan. Något modifierat men jag har tagit orden till mig och de skall följa mig som små ledstjärnor under det här året.
    Din blog är ett fantastiskt exempel på det!

    SvaraRadera
  2. Tackar! Jag försöker leva som jag lär ;-)
    Kram Maria

    SvaraRadera